Napisz do nas

Infolinia32 775 27 20

Zabawa jako forma aktywności dziecka

17-04-2019

Zabawa jako forma aktywności dziecka

Zabawa to przyjemna forma spędzania czasu, coś, co towarzyszy każdemu człowiekowi na różnych etapach życia. Największą rolę odgrywa w dzieciństwie, będąc podstawową aktywnością, podejmowaną spontanicznie z woli malucha. 

Czym właściwie jest i dlaczego dzieci się bawią? W nauce istnieje wiele definicji zabawy. 

Anna Brzezińska w swojej pracy pt. „ Aktywność zabawowa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym” określa zabawę jako: działanie swobodne, wewnętrznie motywowane, bezinteresowne, odbywające się najczęściej w fikcyjnym miejscu i czasie, ujęte w reguły działanie, któremu towarzyszy napięcie emocjonalne.

Idąc za tą definicją można wyróżnić kilka cech, które wyróżniają tą formę aktywności:

  • Dobrowolność: dziecko samo podejmuje decyzję o zabawie, bez nacisku z zewnątrz
  • Bezinteresowność: działanie bezpośrednio niczemu konkretnemu nie służy
  • Zaangażowanie emocjonalne
  • Fikcja: dziecko w swojej wyobraźni tworzy sytuacje, w których ma miejsce zabawa

 

Zabawa, a rozwój dziecka


Wraz z rozwojem malucha, zmienia się forma podejmowanej przez niego aktywności zabawowej. Przed ukończeniem drugiego roku życia dominuje zabawa indywidualna. 

Następnie ma miejsce etap naśladownictwa (najczęściej między 3 a 4 rokiem życia). W późniejszych okresach dziecko podejmuje coraz częściej wspólne zabawy z rówieśnikami, dlatego ta aktywność ma tak ogromny wpływ na rozwój społeczny najmłodszych. 

Około 3 roku życia dzieci personalizują zabawki, mówią do nich i traktują je jako realnych towarzyszy zabawy. W wieku 5 lat ma miejsce etap inscenizacji, odtwarzania scenek, które bardzo często są odzwierciedleniem realnych sytuacji. Z biegiem czasu do zabawy włączane są elementy konstrukcyjne, w tym klocki. 

Po 6 roku życia to właśnie zabawa konstrukcyjna jest formą dominującą.

Zabawa jest niezwykle ważna z punktu widzenia rozwoju. Aktywizuje dzieci o różnych typach osobowości. Bawiąc się, dziecko przekazuje do otoczenia informacje o sobie i indywidualnym sposobie myślenia. 

Ważnym motywem podejmowania przez dziecko zabawy jest chęć przeżycia pewnych sytuacji. Pozwala to na zapisanie w zachowaniu pewnych wzorców i schematów. Innymi słowy- aktywność zabawowa pokazuje i uczy świata w przystępnej i prostej dla dziecka formie .

Należy pamiętać, że dziecko bawi się po to, by stać się dojrzałym. Bez tego nie można wychować człowieka samodzielnego, gotowego do podejmowania kolejnych wyzwań. 

Zabawa jest źródłem kontaktów społecznych, doświadczeń i przyjemności, niezbędnych dla prawidłowego ukształtowania charakteru młodego człowieka.

Może Cię także zainteresować

Któż z nas nigdy się nie bawił? Ta forma aktywności sięga najgłębszych początków ludzkości. Nie istnieje kultura, cywilizacja, ani grupa społeczna, która nie znałaby zabawy. Tylko czym ona właściwie jest i dlaczego ludzie, a w szczególności...
W dzisiejszych czasach każda młoda mama ma do dyspozycji szereg najróżniejszych udogodnień, które mają na celu sprawic, by macierzyństwo było czystą przyjemnością. W tym artykule zapraszamy do zapoznania się z kilkoma praktycznymi aplikacja...
Lalka Barbie, ikona kultury masowej. Zabawka, o której marzy każda dziewczynka. KIedy i w jakich okolicznościach powstała? Dlaczego jest tak ciekawa?...
Powrót