- Strona główna
- Blog
- Zabawa jako forma aktywności dziecka
Zabawa jako forma aktywności dziecka
17-04-2019

Zabawa to przyjemna forma spędzania czasu, coś, co towarzyszy każdemu człowiekowi na różnych etapach życia. Największą rolę odgrywa w dzieciństwie, będąc podstawową aktywnością, podejmowaną spontanicznie z woli malucha.
Czym właściwie jest i dlaczego dzieci się bawią? W nauce istnieje wiele definicji zabawy.
Anna Brzezińska w swojej pracy pt. „ Aktywność zabawowa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym” określa zabawę jako: działanie swobodne, wewnętrznie motywowane, bezinteresowne, odbywające się najczęściej w fikcyjnym miejscu i czasie, ujęte w reguły działanie, któremu towarzyszy napięcie emocjonalne.
Idąc za tą definicją można wyróżnić kilka cech, które wyróżniają tą formę aktywności:
- Dobrowolność: dziecko samo podejmuje decyzję o zabawie, bez nacisku z zewnątrz
- Bezinteresowność: działanie bezpośrednio niczemu konkretnemu nie służy
- Zaangażowanie emocjonalne
- Fikcja: dziecko w swojej wyobraźni tworzy sytuacje, w których ma miejsce zabawa

Wraz z rozwojem malucha, zmienia się forma podejmowanej przez niego aktywności zabawowej. Przed ukończeniem drugiego roku życia dominuje zabawa indywidualna.
Następnie ma miejsce etap naśladownictwa (najczęściej między 3 a 4 rokiem życia). W późniejszych okresach dziecko podejmuje coraz częściej wspólne zabawy z rówieśnikami, dlatego ta aktywność ma tak ogromny wpływ na rozwój społeczny najmłodszych.
Około 3 roku życia dzieci personalizują zabawki, mówią do nich i traktują je jako realnych towarzyszy zabawy. W wieku 5 lat ma miejsce etap inscenizacji, odtwarzania scenek, które bardzo często są odzwierciedleniem realnych sytuacji. Z biegiem czasu do zabawy włączane są elementy konstrukcyjne, w tym klocki.
Po 6 roku życia to właśnie zabawa konstrukcyjna jest formą dominującą.
Zabawa jest niezwykle ważna z punktu widzenia rozwoju. Aktywizuje dzieci o różnych typach osobowości. Bawiąc się, dziecko przekazuje do otoczenia informacje o sobie i indywidualnym sposobie myślenia.
Ważnym motywem podejmowania przez dziecko zabawy jest chęć przeżycia pewnych sytuacji. Pozwala to na zapisanie w zachowaniu pewnych wzorców i schematów. Innymi słowy- aktywność zabawowa pokazuje i uczy świata w przystępnej i prostej dla dziecka formie .
Należy pamiętać, że dziecko bawi się po to, by stać się dojrzałym. Bez tego nie można wychować człowieka samodzielnego, gotowego do podejmowania kolejnych wyzwań.
Zabawa jest źródłem kontaktów społecznych, doświadczeń i przyjemności, niezbędnych dla prawidłowego ukształtowania charakteru młodego człowieka.
Może Cię także zainteresować